آی‌فون 11

ماژول جدید دوربین آی‌فون 11 اپل را مجبور به اعمال تغییراتی در طراحی کرده است

انتظار می‌رود در دهم سپتامبر، اپل از خانواده اسمارت‌فون‌های آی‌فون 11 رونمایی کند. هر سه مدل از این سری دارای ماژول چهارگوشی در بالا، سمت چپ پنل پشتی هستند و از پردازنده قدرتمند A13 بایونیک بهره می‌برند. این پردازنده توسط TSMC تولید شده است و از معماری 7 نانومتری خاص این شرکت استفاده می‌کند. دو مدل از این هندست‌ها نام پرو را با خود یدک می‌کشند و مجهز به پنل‌های امولد خواهند شد. بر اساس شنیده‌ها، مدل‌های پرو از آی‌فون 11 از اپل پنسل پشتیبانی خواهند کرد و با سه دوربین (لنز اصلی، لنز تله‌فوتو با قابلیت زوم 2 برابری اپتیکال و سنسور اولترا واید انگل) عرضه می‌شوند. نسخه معمولی مجهز به صفحه نمایش LCD بوده و تنها دو دوربین (لنز اصلی و لنز تله‌فوتو) خواهد داشت. گفته می‌شود هر سه آی‌فون 2019 در مقایسه با مدل‌های سال قبل، از باتری بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و از قابلیت شارژ معکوس نیز بهره‌مند خواهند شد.

آی‌فون 11

چند روز پیش Benjamin Geskin، یکی از طراحان کانسپت اسمارت‌فون‌ها، در حساب توییتر خود تصاویری را از کیس‌های آی‌فون 11 و مدل‌های پرو از این هندست به اشتراک گذاشت. طراحی این قاب‌ها شامل یک بریدگی چهارگوش در قسمت بالایی می‌شد که به خاطر ماژول جدید دوربین در این دستگاه‌ها به وجود آمده است. این گونه به نظر می‌رسد که اندازه نسبتا بزرگ این ماژول اپل را مجبور کرده تا محل قرارگیری لوگوی مشهور خود را تغییر دهد و به مرکز اسمارت‌فون‌ها بیاورد. به اعتقاد بسیاری نتیجه این تغییر ایجاد بالانس بیشتر در پنل پشتی آی‌فون است.

البته که این تغییر مورد مهمی محسوب نمی‌شود، اما برای طرفداران اپل که همیشه خواستار ایجاد تغییر در لوگوی سیب گازخورده بودند، همین جابجایی نیز بزرگ تلقی می‌شود. پیش از رونمایی از آی‌فون 6، شایعاتی منتشر شد مبنی بر این که لوگوی اپل در پنل پشتی مجهز به چراغ‌های نوتیفیکیشن خواهد شد. در آن روزها بحث تغییرات اساسی در طراحی آی‌فون بسیار داغ و تصور هر گونه تغییری نیز ممکن بود. تصاویر فاش شده از پنل پشتی پرچم‌دار آن سال‌های اپل نشان می‌داد که شرکت لوگوی خود را پلاستیکی و بسیار نازک طراحی کرده است تا نشان‌دهنده نور باشد. رنگ‌های مختلفی توسط چراغ‌های مختلف ایجاد می‌شد و هر رنگ نشانگر یکی از اعلانات بود. البته احتیاجی به گفتن ندارد که هیچ کدام از تغییرات گفته شده اعمال نشد. با این وجود در سال 2011 کیتی به قیمت 43 دلار عرضه شده بود که لوگوی اپل را تبدیل به چراغی پر نور می‌کرد. لازم به ذکر است که استفاده از این گونه کیت‌ها ضمانت دستگاه را منقضی می‌کند.

آی‌فون 11

در حالی که اپل مجبور به جابجایی لوگوی خود شده تا فضای مورد نیاز ماژول نسبتا بزرگ دوربین را فراهم کند، ایجاد تغییرات در طراحی صرفا برای ارضای تمایلات کاربران در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند بی‌سابقه نیست. به عنوان مثال موتورولا از لوگوی مشهور خود که شبیه به بال‌های خفاش طراحی شده است، در زیر دوربین اسمارت‌فون‌های خود استفاده می‌کرد. هندست موتو Z فورس نمونه بارز این گونه طراحی بود. بسیاری از کاربران این شرکت اعتقاد داشتند محل قرارگیری این لوگو نامناسب است و می‌توان به جای آن اسکنر اثر انگشت را در پنل پشتی تعبیه نمود. این صحبت‌ها اثر خود را گذاشت و موتورولا در نکسوس 6 لوگوی خود را با حسگر اثر انگشت در پشت صفحه نمایش یکپارچه کرده بود. همانطور که می‌دانید این طرح در آخرین روزها حذف شد و هیچ وقت رنگ بازار را به خود ندید. اما این گونه طراحی بسیاری را به خود علاقه‌مند کرد و در نتیجه در سال گذشته میلادی موتو E5 با طراحی تقریبا مشابه آنچه گفته شد، روانه بازارها گردید.

در هر صورت سیب گازخورده بخشی از جذابیت اسمارت‌فون‌های آی‌فون محسوب می‌شود و مطمئنا شاهد حضور آن در خانواده هندست‌های آی‌فون 11 نیز خواهیم بود. اهمیت این نماد تا جایی می‌رود که به جرات می‌توان گفت هستند افرادی که تنها به این دلیل گوشی‌های آی‌فون را می‌خرند تا لوگوی شرکت را به رخ اطرافیان خود بکشند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH