با آنر ویژن آشنا شوید: نخستین تلویزیون هوشمند هواوی با یک سیستم‌عامل جدید

آنر در جریان برگزاری نمایشگاه IFA 2019 از تلویزیون هوشمند آنر ویژن رونمایی کرد. این محصول بنا بر 2 دلیل، نخستین نمونه در طیف تلویزیون‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. نخست این‌که آنر ویژن، نخستین تلویزیون ساخت کمپانی هواوی و برند فرعی آنر محسوب می‌شود و دوم این‌که مدل مذکور اولین دستگاه مجهز به سیستم‌عامل HarmonyOS (با اسم رمز HongMeng) است. این سیستم‌عامل اختصاصا برای دستگاه‌های هواوی طراحی شده و احتمالا روزی جایگزین پلتفرم اندروید خواهد شد؛ اگرچه این گزینه یک اولویت به‌شمار نمی‌رود.

آنر ویژن در نمایشگاه IFA 2019

این تلویزیون در 2 ورژن مختلف با اسامی آنر ویژن و آنر ویژن پرو عرضه می‌شود. بازدید برخی کارشناسان از یکی از شعب هواوی در شهر شنژن چین طی ماه گذشته از پیشرفت چشمگیر کمپانی در زمینه سخت‌افزار و فناوری پشت پرده آن حکایت داشت. این کارشناسان با نمونه آزمایشی دستگاه کار کرده و مهم‌تر از همه، پرسش‌های خود را با متخصصان مختلف دست‌اندرکار پروژه در میان گذاشتند.

در حال حاضر آنر ویژن تنها در کشور چین قابل دسترس خواهد بود. این تلویزیون از یک نمایشگر حدودا 55 اینچی با رزولوشن UHD/4K بهره گرفته و بسیار فراتر از یک تلویزیون عمل خواهد کرد. آنر ویژن می‌تواند به‌عنوان یک هاب خانگی و یک دستگاه ارتباطی نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته این نخستین بار نیست که یک تلویزیون با چنین امکانات جاه‌طلبانه‌ای عرضه می‌شود و یقینا در آینده شاهد تولید نمونه‌های بیش‌تری از این طیف خواهیم بود.

مکالمه ویدیویی اچ‌دی بین تلویزیون با اتصال وای‌فای و گوشی با اتصال LTE

جهت اطلاع مشتریان بایستی خاطرنشان کرد که آنر ویژن با 16 گیگابایت حافظه‌داخلی، 2 گیگابایت رم، 4 عدد اسپیکر و برچسب قیمتی حدودا 550 دلاری روانه بازار می‌شود؛ در حالی‌که آنر ویژن پرو با 32 گیگابایت حافظه، 2 گیگابایت رم، 6 اسپیکر و قیمت‌گذاری حدودا 650 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

مشخصات آنر ویژن با توجه به استانداردهای گوشی چندان چشمگیر نیست؛ اما این تلویزیون به‌عنوان ابزاری جهت پخش محتوا و حتی باز‌ی‌ها و نه اجرای آن‌ها با استفاده از پردازنده مرکزی خود طراحی شده است.

بررسی نزدیک آنر ویژن در یکی از شعب هواوی در شهر شنژن

بدیهی است که قدرت این تلویزیون برای اجرای گاه ‌و بی‌گاه بازی‌ها، پخش ویدیوهای 4K و برقراری ارتباط ویدیو کنفرانس با کیفیت فول اچ‌دی (در صورت پشتیبانی شبکه) کفایت خواهد کرد. نهایتا پردازنده اختصاصی توسعه‌یافته برای این پلتفرم مجهز به یک واحد پردازش عصبی (NPU) است که نقش پردازنده هوش مصنوعی را ایفا می‌کند. این NPU به اجرای اعمال مرتبط با یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره کمک خواهد کرد؛ مشخصه‌ای که احتمالا جهت شناسایی کاربران مختلف در یک منزل، حیاتی است.

طراحی صنعتی و نمایشگر

این تلویزیون از طراحی شسته‌رفته و کلاسیک برخوردار بوده و با تلویزیون‌های پیشرفته با قیمت‌گذاری چند برابر گران‌تر رقابت نخواهد کرد. کیفیت تصویر این تلویزیون (نمایش 87 درصدی رنگ‌های NTSC و روشنایی 400 نیتی) با توجه به قیمت‌گذاری آن بسیار چشمگیر است؛ اما ابدا استثنایی محسوب نمی‌شود.

ورژن پرو مجهز به یک دوربین جمع‌شونده است که در صورت لزوم باز و بسته می‌شود. وجود چنین مشخصه‌ای کاملا مطلوب است؛ چرا که حفظ حریم خصوصی همواره به‌عنوان یک دغدغه بزرگ مطرح بوده است. پیش‌تر ثابت شده که هک کردن دوربین‌های وب‌کم تلویزیونی امری امکان‌پذیر است؛ بنابراین به‌کارگیری این عنصر فیزیکی حداقل مانع از هک‌های ویدیویی خواهد شد.

تلویزیون به منظور دریافت اصوات منتشر شده از کلیه جهات محیط پیرامون، مجهز به یک آرایه 6 عددی از میکروفون‌ها است؛ این در حالیست که در بسیاری از وب‌کم‌های کامپیوتری، میکروفون‌ها با فرض قرارگیری کاربر در بخش جلویی و سمت راست دوربین تعبیه می‌شوند. این مشخصه هنگام جابه‌جایی کاربر در فضای اتاق بسیار مناسب خواهد بود؛ اما به‌طور بالقوه امکان دریافت فرامین صوتی را نیز فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب صدای کاربر از فواصل حدودا 5 متری قابل دریافت خواهد بود.

بسته به مدل خریداری شده توسط کاربر، دستگاه مجهز به 4 تا 6 اسپیکر 10 واتی خواهد بود. به عقیده کارشناسان، توان صوتی این مجموعه برای یک اتاق پذیرایی با اندازه معمول در قاره آسیا بسیار قدرتمند خواهد بود. کیفیت صدا حین پخش تریلر فیلم‌ها عالی بود؛ اگرچه به منظور قضاوت نهایی بهتر است این تست در محیطی متفاوت اجرا شود. بنابراین کیفیت صوتی تا این لحظه، مطلوب به‌نظر می‌رسد.

رابط کاربری

عملکرد آنر ویژن در حالت تلویزیون، شباهت بسیار زیادی با سایر تلویزیون‌های هوشمند دارد. این تلویزیون مجهز به یک ریموت کنترل است؛ البته کاربران به منظور کنترل نمودن تلویزیون و انتقال داده به آن (و بسیاری از موارد کاربری دیگر) می‌توانند از گوشی هواوی/آنر خود و یک اپلیکیشن اختصاصی به‌همراه پروتکل چند کاربره آنر مجیک لینک استفاده کنند.

انتقال تصویر نمایشگر گوشی به تلویزیون یکی از موارد کاربری معمول به‌شمار می‌رود. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند صحنه‌های مربوط به ویدیوها، عکس‌ها و بازی‌های خود را از گوشی به تلویزیون منتقل نموده و از تجربه گیمینگ روی نمایشگری بزرگ‌تر لذت ببرند. به منظور انتقال داده می‌توان گوشی را در مجاورت تلویزیون (فاصله حدودا 1 اینچی) قرار داده و از اتصال NFC استفاده کرد. اتصال دستگاه‌ها از طریق NFC در مقایسه با فهرست نمودن کلیه دستگاه‌های بالقوه و وارد کردن کلمه‌عبور، غالبا سریع‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود.

بعلاوه آنر ویژن دارای یک بخش ارسال پیام برای اعضای خانواده است. این بخش جهت ارسال سریع پیام‌ها، یادآوری‌ها یا نمایش کلیه پیام‌های دریافتی از طریق مشخصه Huawei Share به‌کار گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طور کلی تجربه کاربری آنر ویژن در مقایسه با بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند ارایه شده تا به امروز، دلچسب‌تر و یکپارچه‌تر به‌نظر می‌رسد. این پدیده از توانایی بالای هواوی در زمینه ایجاد هماهنگی کامل میان نرم‌افزار، سخت‌افزار و پروتکل‌های بی‌سیم ناشی می‌شود.

از سوی دیگر، مشخصه‌های Honor Magic Link یا Huawei Share از جمله مواردی هستند که پایگاه مشتریان آنر ویژن را به مشتریان گوشی‌های هواوی محدود خواهند کرد. بدیهی است که این موضوع در کشور چین چندان مشکل‌ساز نخواهد بود؛ چرا که برندهای هواوی و آنر دارای سهمی چشمگیر از این بازار هستند. اما وضعیت در خارج از کشور، چالش‌برانگیز است؛ چرا که اکوسیستم هواوی در این مناطق می‌تواند مشتریان بالقوه را جذب کرده یا از خود براند.

یقینا آنر ویژن یکی از جذاب‌ترین محصولات توسعه‌یافته در نمایشگاه IFA 2019 و به‌طور کلی بازار لوازم‌خانگی هوشمند محسوب می‌شود. این تلویزیون با معرفی یک سیستم‌عامل جدید و خلق تجربه کاربری بی‌نظیر TV-Phone احتمالا به افزایش میزان جذابیت تلویزیون‌های هوشمند کمک نموده و فضای رقابتی در این حوزه را تشدید خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH