دسترسی ورژن‌های قدیمی اندروید به سرویس‌های گوگل از ماه سپتامبر مسدود خواهد شد

شرکت گوگل و توسعه‌دهندگان هر از گاهی ورژن‌های قدیمی اندروید را از فهرست پلتفرم‌های مورد پشتیبانی خود حذف می‌کنند و این پدیده برای هیچ‌کس چندان حائز اهمیت نیست. این پدیده موجب می‌شود تا آخرین ورژن‌های سیستم‌عامل اندروید در بازار به شکلی ویژه مورد توجه گوگل و سایر توسعه‌دهندگان قرار گیرند. علاوه بر گوگل کمپانی‌هایی نظیر فیس‌بوک نیز همین کار را انجام می‌دهند. واتس‌آپ یک مثال جدید در این زمینه محسوب می‌شود.

در همین راستا شرکت گوگل فرآیند اطلاع‌رسانی رسمی به کاربران دارنده اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید 2.3.7 (نان زنجبیلی) یا ورژن‌های قدیمی‌تر از آن را آغاز نموده است. بر این اساس پشتیبانی از برنامه‌های ساین شده توسط گوگل مسدود می‌شود و این اپلیکیشن‌ها دیگر قابل دسترس نخواهند بود. بدین‌ترتیب از ورود کاربران به اکانت‌های شخصی و سرویس‌های مرتبط ممانعت به عمل خواهد آمد.

بر اساس پست منتشر شده توسط زاک پولاک؛ مدیر انجمن رسمی Android Help تصمیم گوگل مبنی بر توقف پشتیبانی از ورژن‌های قدیمی اندروید به نگرانی این شرکت بابت تامین امنیت داده‌های کاربران مربوط می‌شود. بعلاوه وی خاطرنشان می‌کند که کاربران ورژن‌های قدیمی اندروید احتمالا به زودی با خطاهای مربوط به نام‌کاربری و کلمه‌عبور مواجه خواهند شد. بدین‌ترتیب کاربران برای دسترسی به سرویس‌هایی نظیر جیمیل و یوتیوب تلاش می‌کنند؛ اما نهایتا با پیام‌های خطا روبه‌رو می‌شوند.

گوگل با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: “گوگل در راستای بخشی از تلاش‌های خود برای حفظ امنیت کاربران، دسترسی دستگاه‌های اندرویدی قدیمی با سیستم‌عامل اندروید 2.3.7 و ورژن‌های قدیمی‌تر از آن به سرویس‌های خود را از روز 27 سپتامبر سال 2021 (5 مهر ماه) مسدود خواهد کرد. در این‌حالت کاربران هنگام استفاده از محصولات و خدمات گوگل مانند جیمیل، یوتیوب و مپس احتمالا با خطای درج نادرست نام‌کاربری یا کلمه‌عبور مواجه خواهند شد.”

یکی از مشکلات بزرگ پشت پرده چنین اقدامی این است که گوگل با اجرای تصمیم جدید، استفاده از دستگاه‌های قدیمی را تقریبا غیرممکن خواهد کرد. بدین‌ترتیب کاربران قادر به به‌روزرسانی برنامه‌ها از طریق پلی استور، همگام‌سازی فهرست مخاطبان و اقداماتی از این‌دست نخواهند بود. بعلاوه دستگاه‌های مختلف بخشی از جنبه‌های هوشمندی خود را از دست داده و توانایی‌های آن‌ها به انجام کارهای پیش پا افتاده محدود خواهند شد. به‌عنوان مثال کاربران صرفا قادر به اجرای اپلیکیشن‌های ساده بوده و دسترسی آن‌ها به وب نیز تنها از طریق مرورگر امکان‌پذیر خواهد بود.

به همین دلیل گوگل به کاربران توصیه می‌کند تا جهت دریافت هرگونه به‌روزرسانی احتمالی به بررسی دستگا‌ه‌های خود بپردازند. این به‌روزرسانی بایستی شامل اندروید 3.0 (Honeycomb)، اندروید 4.0 (Ice Cream Sandwich) و نسخه‌های جدیدتر از آن‌ها باشد. در این میان کاربران برای جلوگیری از مسدود شدن دسترسی خود می‌توانند نسبت به ری‌استور رام‌های سفارشی روی برخی دستگاه‌ها اقدام نمایند. با این‌حال مشخص نیست که آیا کاربران دستگاه‌های قدیمی مجهز به سیستم‌عامل اندروید 2.3 Gingerbread به رام‌های سفارشی موردنیاز خود دسترسی خواهند داشت یا خیر.

توقف پشتیبانی از اندروید Gingerbread احتمالا برای بسیاری از کاربران خارج از این پلتفرم مشکل بزرگی به‌شمار نمی‌رود. با این‌حال در گذشته پلتفرم مذکور ورژن اصلی اندروید برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان بوده است. تصمیم اخیر گوگل به منزله هشداری جدی برای برخی کاربران قلمداد می‌شود؛ چرا که مسدودسازی ورژن‌های جدیدتر اندروید طی سال‌های آتی نیز سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل کاربران در سال 2021 بایستی خریداری اسمارت‌فون‌هایی با برنامه زمانی شفاف برای دریافت به‌روزرسانی‌ها را مدنظر قرار دهند.

2 در مورد “دسترسی ورژن‌های قدیمی اندروید به سرویس‌های گوگل از ماه سپتامبر مسدود خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH